II. Realizacja wymagań egzaminacyjnych dla uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
Do poszczególnych wymagań egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego zaliczam następujące działania i osiągnięcia w okresu odbywania stażu:
1) umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tym działaniu; a) zapoznanie się z przepisami praw oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, b) złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu oraz planu rozwoju zawodowego, c) spisanie kontraktu celem ustalenie zasad współpracy z opiekunem stażu, d) odbywanie spotkań z opiekunem stażu wg harmonogramu, e) gromadzenie świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, zdjęć, f) analiza własnego wykształcenia i umiejętności, g) ukończenie studiów podyplomowych, h) prowadzenie lekcji w obecności opiekuna i ich analiza, i) uczestniczenie w lekcjach prowadzonych przez opiekuna i ich analiza, j) wymienianie się doświadczeniami z nauczycielami ekonomii, k) przeprowadzenie lekcji koleżeńskiej, l) badanie jakości nauczania marketingu, m) ewaluacja pracy wychowawczej,
2) umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych, a) zorganizowanie spotkania z Powiatowym Rzecznikiem Praw Konsumenta, b) zorganizowanie spotkania z maklerem BZ WBK, c) uczestnictwo w Forum Kapitałowo-Finansowym oraz międzynarodowych Targach Zarządzania i Logistyki, d) współprzygotowanie EURO QUIZU i Dnia Unii Europejskiej, e) poznanie sytuacji rodzinnej i materialno - bytowej wychowanków, f) opiniowanie podań o zapomogi oraz o zwolnienie z opłat za Komitet Rodzicielski, g) uwzględnianie w pracy wychowawczej takich problemów społecznych jak narkomania, alkoholizm, palenie tytoniu, tolerancja ,stres, tolerancja, anoreksja, bulimia, h) zorganizowanie zbiórki surowców wtórnych wśród uczniów klasy ...
3) uczestnictwo w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz specyfiki typu i rodzaju szkoły, a) analiza dokumentów wyznaczających zasady funkcjonowania szkoły tj. Statut Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Program Wychowawczy, Przepisy BHP, b) udział w klasyfikacyjnych, analitycznych i szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej c) udział w pracach Zespołu Przedmiotów Ekonomicznych, d) sprawowanie opieki nad praktykantami e) opracowanie programu autorskiego z marketingu dla czteroletniego Technikum Ekonomicznego, f) opracowanie zadań na egzamin z przygotowania zawodowego g) uczestniczenie w pracy Komisji Egzaminacyjnej podczas egzaminu z przygotowania zawodowego jak i podczas obrony prac dyplomowych h) uczestniczenie w pracach Komisji Rekrutacyjnej i) przekazywanie bialskim gimnazjom informacji o oferowanych kierunkach kształcenia przez ZSE w Międzyrzecu Podlaskim w roku szkolnym 2003/2004 j) przygotowywanie dekoracji szkoły z okazji Studniówki, Powiatowej Inauguracji Roku, 80-lecia Zespołu Szkół Ekonomiczno- Handlowych k) wdrażanie zagadnień z programu wychowawczego szkoły l) zdobycie przez wychowanków miana SUPER KLASY, m) przygotowanie z wychowankami nagrodzonej dekoracji bożonarodzeniowej sali .... n) organizacja wycieczki klasowej na Uniwersytet Warszawski, o) organizacja ognisk klasowych, p) prowadzenie wywiadówek i indywidualnych spotkań z rodzicami q) współpraca z Samorządem Szkolnym r) otrzymanie nagrody Dyrektora Szkoły
4) umiejętność wykorzystania w swojej pracy technologii komputerowej i informacyjnej
a) przygotowywanie planów pracy, scenariuszy lekcji oraz materiałów dla uczniów tj. ćwiczenia, wykresy , sprawdziany, testy, b) przygotowywanie materiałów na tablice ekonomiczne oraz na uroczystości szkolne, c) opracowanie zbioru foliogramów do nauki marketingu d) przygotowywanie materiałów na Radę Pedagogiczną tj. analiza wyników nauki, e) przygotowanie regulaminu, testów i zadań na szkolny konkurs wiedzy marketingowej, f) prowadzenie zajęć z wykorzystaniem internetu,
5) znajomość zagadnień z psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie specyfiki zadań realizowanych przez nauczyciela, a) studiowanie literatury psychologicznej, pedagogicznej i dydaktycznej b) ukończenie „Szkoły dla Rodziców, Wychowawców i Nauczycieli” c) ukończenie LB- podstawy internetu w dydaktyce
6) znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, oraz umiejętności posługiwaniem się tymi przepisami. a) zapoznanie się z aktami prawnymi regulującymi pracę nauczyciela b) śledzenie zmian zachodzących w systemie oświaty c) zapoznanie się z możliwościami udzielania pomocy społecznej uczestnictwo w pracy Komisji do rozpatrywania podań młodzieży o pomoc materialną opr. Katarzyna Bojczuk |